
Second preliminary report on media coverage 

of the 27 October presidential election 

  

Released on 21 October 2013 

  

Tbilisi, 21 October, 2013 – The Charter of Journalistic Ethics, an independent, non-profit 

professional journalist association that promotes the values of freedom and democracy, has been 

systematically monitoring the media coverage of the 27 October presidential election. This project is 

conducted in cooperation with the Slovak media-monitoring organization MEMO 98 and with the 

support of the Open Society Foundation Georgia (OSFG). 

Following is the second preliminary report that includes the main monitoring findings covering three 

weeks of the official campaign period (16 September – 10 October): 

EXECUTIVE SUMMARY 

 Monitored media continue to provide a generally balanced coverage of the campaign. 

 Most media decreased their coverage of the government and increased coverage of 

political parties and candidates, focusing mainly on the Georgian Dream and the 

United National Movement.  

 Davit Bakradze was the most presented candidate on GPB, Rustavi and Imedi whereas 

Giorgi Margvelashvili on Maestro and Adjara TV. 

 News coverage of the campaign continues to focus on activities of candidates and 

parties rather than on issues. To date, monitored media have not provided analytical 

and in-depth coverage that could help voters to better analyze and assess the qualities 

and programmes of electoral contestants.  

 Media continue to follow the principles outlined in the Code of Conduct for Elections, 

but there were a few instances where these principles were not fully respected.  

The preliminary media monitoring results for the period of 16 September – 10 October indicate that 

similar to the first monitoring period (2 – 15 September), most media continue to offer a generally 

balanced coverage of political parties and candidates in their political and election-related prime 

time news and current affairs programmes. The second monitoring period was characterized by an 

overall decrease in the amount of coverage devoted to the government and an increase in the 

coverage devoted to political parties and candidates (the biggest decrease of the government‟s share 

of coverage was noticed on Adjara TV – from 73 per cent to 30 per cent). This could be explained 

by the fact that the campaign has been slowly picking up in the last few weeks. However, news 

coverage of the campaign continues to focus on campaign events with little or no focus on issues 

and differences between the candidates. To date, monitored media have not provided analytical and 

in-depth coverage that could help voters to better analyze and assess the qualities and programmes 

of electoral contestants. 



At the beginning of September, the Charter and MEMO 98 initiated a Media Code of Conduct that 

is a summary of generally applicable standards and principles to be observed by media during an 

election period. The code is drawn upon international documents and guidelines with special 

attention to recommendations of the Council of Europe, OSCE, and other international organizations 

of which Georgia is a member state. The main goal of the project is to help in improving 

professional standards during elections. To date, five TV channels (GPB, Rustavi 2, Imedi, Maestro 

and Adjara) signed the code and generally agreed to voluntarily abide by its provisions. It should be 

noted that similar to the first monitoring period, the media continue to follow the principles outlined 

in the code, with only a very few instances where these principles were not fully respected. This 

contributes to an overall improvememt in the media coverage of elections (in comparison with the 

2012 elections) which was also acknowldged by the OSCE/ODIHR report.[1] 

Monitoring results 

The Georgian Public Broadcaster‟s first channel (GPB1) devoted the bulk of its political and 

election-related coverage to the government – almost 34 per cent. However, it was less than during 

the first monitoring period (50 per cent). At the same time, the share of coverage dedicated to the 

political parties increased. Both the Georgian Dream (GD) and the United National Movement 

(UNM) received almost identical proportions of mostly neutral coverage (18,5 and 18,8 percent 

respectively). There was also a slight increase in the coverage of the president (from 7,4 to 9,4), 

which is due to his activities during the monitoring period (for example his speech in the UN and the 

UNM congress). 

As for the coverage of presidential contestants, the two frontrunners – Giorgi Margvelashvili and 

Davit Bakradze – received comparable proportions (12,7 and 17 percent respectively) of mainly 

neutral or positive prime time news coverage.[2] The next most covered candidates were Giorgi 

Targamadze and Nino Burjanadze receiving respectively 14 and 15 percent of the coverage. The 

CDM and the UNM candidates had the biggest amount of direct time.[3] 

Similar to GPB1, Rustavi 2 also decreased the share of its prime time news coverage devoted to the 

activities of the cabinet ministers (29,4 against 38,5 percent during the first period). At the same 

time, however, the channel devoted two times more coverage to President Saakashvili (of which 27 

percent was positive and 6 percent negative). As for the coverage of the two main parties, the 

channel gave more coverage to the UNM (23,3 percent) than to the GD (18,4 percent). While as 

much as 18 per cent of the UNM coverage was positive and 4 was negative, only 3 per cent of the 

GD coverage was positive and 7 per cent was negative. 

In addition, while the two main candidates received almost identical share of the coverage on 

Rustavi 2 (29 percent respectively), Davit Bakradze received more positive coverage than his main 

rival. The UNM candidate also received the biggest amount of direct time. The next most covered 

candidates were Giorgi Targamadze (12 percent) and Nino Burjanadze (11,2 percent). 

Another private channel Imedi also allotted the largest portion of its coverage to the government 

(33,3 percent) but it was a significant decrease in comparison with the first period – 62,3 percent). 

The tone of the coverage was mainly neutral. Similar to other channels, Imedi also devoted more 

coverage to political parties and candidates. The two main parties – UNM and GD – received similar 

proportions of mostly neutral coverage (23,1 per cent and 19,6 per cent respectively). The activities 

of the president were devoted 10 percent of mainly neutral coverage (which is an increase in 

comparison with the first period when he received 5,9 percent). 

http://qartia.org.ge/?page_id=2067#_ftn1


As for the coverage of candidates, Imedi devoted more time to Davit Bakradze (30 percent) than to 

Giorgi Margvelashvili (18,9 percent). The tone of their coverage was mainly neutral or positive. 

Nino Burjanadze (14,3 percent) and Giorgi Targamadze (13 percent) were the next most covered 

candidates. The UNM candidate was devoted the biggest amount of direct time. 

Of the monitored TV channels, Maestro TV devoted the biggest share of its prime time news 

coverage to the activities of the government (46,1 per cent – only a small decrease in comparison 

with the first period – 49,1 per cent). At the same time, the channel was more critical towards 

Ivanishvili‟s cabinet than in the first monitoring period (26 percent of the government‟s coverage 

was negative and 9 per cent was positive). This was mainly in connection with the government‟s 

response to the „borderisation‟ in Dvani and in relation to the prime minister‟s lengthy briefings (on 

September 25 and October 2, Mr. Ivanishvili held four-hour long briefings for experts and 

journalists). As for the coverage of political parties, there was a small increase in the amount of their 

coverage but not as significant as on other monitored channels. The channel gave a similar coverage 

to the UNM and the GD (19,2 and 16,6 per cent respectively). President Saakashvili received 10,9 

percent of the coverage that was mainly neutral in tone. 

Giorgi Margvelashvili and Davit Bakradze received the biggest proportions of the candidates‟ 

related coverage on Maestro – it was 30,5 and 26 percent respectively. The next most covered 

candidates were Nino Burjanadze and Giorgi Targamadze who both received respectively 10 

percent of the coverage. The UNM candidate received the biggest amount of direct time. 

Similar to other monitored channels, also Kavkazia decreased the share of its coverage devoted to 

the government (from 46,7 percent in the first period to 39,4 percent in the second period). It should 

be noted that the actual share of positive coverage for the government also decreased – while during 

the first period, as much as 46 percent of the government‟s coverage was positive and only 14 per 

cent negative, during the second period, only 24 per cent was positive and 19 percent was negative. 

As for the presentation of the two main parties, GD and UND received almost identical amount of 

coverage – 19,1 and 19,5 percent respectively. The tone of the coverage was mainly neutral. The 

president received some 11,1 percent of the coverage that was mainly neutral (more than in the first 

period when he had only 3 per cent). 

Unlike other monitored channels that devoted most of their candidates‟ related coverage to the two 

frontrunners, Kavkazia gave the bulk of its candidates‟ coverage to Nino Burjanadze (34,8 percent). 

This coverage was almost exclusively positive or neutral. The GD and the UNM candidates 

followed with 21,2 and 19 percent of mainly neutral or positive coverage. Nino Burjanadze also 

received the biggest amount of direct time. 

TV Adjara significantly decreased its coverage of the government and devoted it 30 per cent of its 

coverage (against 73,1 percent devoted to the government in the first period). As for the tone of this 

coverage, it was overwhelmingly neutral. At the same time, the channel increased its coverage of the 

main parties – the GD received 19,3 percent and UNM 14,2 percent respectively. This coverage was 

also mainly neutral. There was also an increase in the coverage of independent candidates (10,2 per 

cent). The government of Adjara received some 9,1 percent of mainly neutral coverage. 

As for the coverage of candidates, Adjara TV allocated two times more time to the GD candidate 

Giorgi Margvelashvili (21 per cent) than to this his main opponent Davit Bakradze (9 per cent). The 

television provided substantial coverage to some independent candidates, including Chanishvili (11 

percent), Gharibashvili (8 percent) and Saluashvili (7 percent). 



 Qualitative analysis 

 GPB 

 During the monitoring period, we monitored the main news bulletin at 19.00; the main news 

“Moambe” at 20.00; and political talk show “The First Studio,” launched on 1 October. 

 All significant topics were covered by GPB 1 news. The majority of stories were balanced, with no 

bias shown, but there were some problems. 

 Most important news in this period was related to events concerning Dvani village in the zone of 

conflict. Special attention was paid to three families left on the other side of the barbed wires. The 

channel dedicated several stories, live syncs and live stand-ups to it. According to these materials, 

three families were forced to leave their houses and dwellings, without any place to live. It was not 

mentioned that these families have already received financial compensation and cottages to live in 

from the previous government. Other TV channels presented the above mentioned facts about these 

families in their stories but the audience of Channel 1 learned about it only on October 7 from the 

Minister of Reintegration Paata Zakhareishvili, who was a guest of the talk-show “The First Studio”. 

 In October 10, “Moambe” had a story (at 20.28) covering the death of a teenager inmate. By that 

time public already knew that the inmate was found hanged in his solitary cell. “Moambe” story 

began by showing a close-up photo of deceased that showed a long wound across the whole chest, 

presumably made during the autopsy. It should be mentioned here that according to the Article 56 of 

the Code of Conduct for Broadcasters, showing similar close up shots “should be avoided in all 

cases except when there exists an overriding public interest.” The story really represented big public 

interest, but based on the content of the story, it was not clear why the photo was shown in close-up 

because it did not contain any additional information. It was impossible to understand, by means of 

this photo, whether the inmate committed a suicide or whether he was hanged. A criminal expert 

from the same story never said anything about the importance of the mentioned photo. It is thus not 

clear what was the reason behind showing it to the audience in a close-up. It should also be 

mentioned that according to the Article 47 of the same Code, when showing material that may cause 

negative emotions, broadcaster should warn the audience beforehand. The Public broadcaster did 

not do so and there was no warning either by the presenter or the reporter. 

 During the second stage of the monitoring period, from October 1, Channel 1 launched a new 

programme “The First Studio.” This talk show is broadcast every day except Saturdays and 

Sundays. The talk show discusses current important events together with government 

representatives, experts and opposition. The talk show consists of several blocks. The last block is 

devoted to presidential candidates, each of them given about 15-20 minutes. 

This programme is balanced, the anchor is not biased, and there were no cases of using hate speech 

or other terms inappropriate for broadcasting. 

 Rustavi 2 

Most of the stories from 18.00 and 21.00 Courier of Rustavi 2 were balanced and unbiased during 

the monitoring period. 

  



There were only a few stories where balance was not observed, namely: 

On October 5, at the beginning of “Courier” at 21.00, there was a headline concerning arsenic 

storage in Lentekhi region. According to the headline, ecological disaster was threatening several 

regions of the western Georgia. The story was 4 min and 21 sec. long. We learned from the story 

that there were several sources of arsenic pollution in Lentekhi region that were polluting soil, plants 

and poisoning cattle, while the government was doing nothing to solve this problem. In spite of the 

fact that the topic itself, as well as the allegations towards the government, was grave, there was no 

comment from any representatives of local or central governments. It was not clear from the story 

whether the journalist attempted to find out what their position was. There were neither experts nor 

representatives of NGOs working on the ecological issues. 

The problem was dramatized, and presented as a tragedy, based only on three local residents, thus 

the story itself was incomplete, one-sided, the facts not checked and balance was not maintained. 

We assume that it was necessary to have a comment from the Ministry of Environment whose direct 

responsibility is to protect and monitor the environment in the country. 

 On September 25, there was a story of 6 min.15 sec about the events related the trial of Vano 

Merabishvili. Merabishvili made a political statements for 2 minutes in live sync in which he was 

criticizing the incumbent government saying: “there is a huge gap/deficit in the budget of Georgia 

for 750 million laris, from which 650 million laris is the gap in the revenue section only. The budget 

cannot collect even 500 million laris and any expert economist can prove that.” He further said: “the 

incumbent government faces serious challenges. Not only it becomes impossible to fulfill their 

promises, but from the beginning of January, there will be serious problems in distributing salaries 

and pensions, so that the only thing left for the government is to continue repressions against mass 

media and opposition.” In spite of the fact that in the story dedicated to Merabishvili trial, the author 

devoted 2 minutes, there was neither a response of the government representatives to Merabishvili‟s 

allegations. We think that since Rustavi 2 put out live the political statement of Merabishvili, they 

should have given the opportunity to the other party to respond. 

There was one more case where balance was breached. On September 17 (“Kurieri” at 18.0), 

the  Secretary of Security Council Giga Bokeria strongly criticized the ruling party concerning the 

constitutional amendments and blamed it for putting pressure and persecuting opposition MPs. 

Rustavi 2 did not give any chance to the ruling party to respond on Bokeria‟s accusations, neither in 

the same nor in the following news bulletins. 

During the monitoring period, Rustavi 2 had two political talk shows: “Archevani/The Choice” and 

“The Position.” The talk shows covered important current events, with invited guests representing 

all parties. The anchors were unbiased and there were no cases of using hate speech or other 

breaches of the code. 

Imedi TV 

During the monitoring period, we monitored the main news bulletin of Imedi TV “Qronika.” The 

news covered the main events and were balanced and unbiased. There were no cases of violating 

balance in the main news. The stories comply with the journalist standards outlined in the code. 

  



One detail was highlighted in this period that is based on the results of the quantitative analysis. It 

indicates that compared with the other broadcasters, Imedi TV‟s main bulletin had more materials 

showing successful work of the government which Imedi is presenting it in a positive way. For 

example, one can mention “the ceremony of oath-taking in the Ministry of Defense.” During this 

ceremony, government members spoke about the positive changes in the Ministry of Defense. In the 

main news, there was a story of “Mountain trainings” that told the audience how successful 

Georgian military is in the process of training together with Hungarian and Czech soldiers. 

During the monitoring period, Imedi TV broadcast two political talk shows. One was Thea 

Sichinava‟s “Time for Politics” and the other was Vakho Sanaia‟s “Live.” 

The guests in the shows were from various parties; topics were interesting and comprehensive; the 

anchors were not biased towards political subjects; and there were no cases of using hate speech or 

other inappropriate language. 

Maestro TV 

During the monitoring period, Maestro TV had two news bulletins: “News at 18.00” and “News at 

21.00”. Most of the stories were balanced and unbiased although in three occasions, the GD 

candidate was given preferential treatment over other candidates. On September 20 in “News 

at18.00,” there was a story about “the situation in the conflict zone” with a subtitle saying, “the 

candidate for presidency Giorgi Margvelashvili evaluates Karasin-Abashidze meeting.” The channel 

had a comment of Margvelashvili under the banner marked 41. Not showing any other candidates in 

the same story puts Margvelashvili in the preferential position. 

Similar facts were observed in the news of September 18 and 21 when the channel only had 

Margvelashvili‟s comments about the events happening in GPB. 

During the monitoring period, Maestro TV had the following talk shows: “Subjective Opinion” 5 

times a week, “Arguments” Twice a week and “Politmeter” twice a week. 

Most talk shows were balanced concerning the invited guests – there were representatives of the 

government as well as of the opposition. There were no cases of using hate speech or other 

inappropriate language. However, on September 24, when the guest of the talk show “Arguments” 

was the Minister of Probation Sozar Subari, there was a special report on the situation in the Kutaisi 

N2 prison which positively featured government‟s achievements in improving the overall conditions 

of inmates. In the report, a number of inmates said that they had exceptionally good conditions in 

this prison and unlike under the previous government, they had been treated well. Neither in this 

story, nor after it did Maestro TV offer its audience any comment by human rights activists, 

ombudsman or of any competent person concerning the problems existing in the penitentiary 

institutions. The anchor herself had no concrete cases concerning prison problems. After the report, 

Subari again spoke on conditions in prisons in general stating that there were improvements in other 

prisons as well. 

  

Adjara TV 

  



There were no cases of breaching journalistic standards during the monitoring period in the news 

programmes of “Adjara TV.” The stories were balanced with no cases of being biased towards any 

political subject. 

In this period, a special section “Dros Obieqtivi” was added to the news bulletin “Dro” which dealt 

with portraits/personal stories of different presidential candidates who were mostly shown in a 

positive way. 

The channel often suffers from technical defects in not having relevant subtitles for respondents. For 

example, in the news of September 18, an interviewee responding to the allegations towards the 

Government had no subtitle so that we can only assume that the respondent was a representative of 

either local or of the central government. 

During the monitoring period, presidential candidates were invited twice in the talk shows of 

“Adjara TV” but in both cases, they were invited alone without any opponents. There were no 

important violations of journalistic standards in talk shows; the anchor had neither positive nor 

negative attitudes towards the guests. There were no cases of using hate speech or other terms 

inappropriate for broadcasting. 

Kavkasia TV 

During the monitoring period, we analyzed news bulletin of Kavkasia TV “Today” that is aired 

three times a day – but in spite of this fact, it is short of events from the point of view of information 

and news are mainly broadcast in live sync. The news is often repeated in all three bulletins and the 

audience has little opportunity to get something new. 

News programmes in Kavkasia TV are balanced. There were only some cases when balance was not 

observed or when the other party was not given the opportunity to present its position. For example, 

on September 24, there was a story in news concerning the report of GYLA (Georgian Young 

lawyers Association) on the rehabilitation of Batumi city. The story was based on the comments of 

three GYLA representatives as they were blaming Batumi municipality in breaching the law and 

using budget expenditures inappropriately. In the whole story (lasting three minutes), there was not 

a single a comment from a representative of the Batumi municipality. 

Another case of breaching the balance was in the news bulletin of October 5, where Koba 

Davitashvili accused the leader of parliamentary majority David Saganelidze of making secret deals 

with the former government. He also spoke of Saganelidze‟s financial interests and said that he was 

one of the important heads of Georgian mafia. In spite of these heavy accusations, Kavkasia TV 

gave no opportunity to Saganelidze to respond; there was no indication that there has been even an 

attempt on the journalist‟s part to obtain his comment on the story. 

During the period of monitoring Kavkasia TV had the following talk shows: “Spectrum”, “Hot 

Line” and “Barrier” as well as “Elections 2013”. 

We would like to single out daily talk show “Spectrum” and his anchor David Akubardia. It should 

be noted that the incumbent government is presented in an exceptionally positive way, while the 

former government is presented in a negative way. In addition, during the monitoring period, there 

were no guests from the UNM or from the former government in the studio. The anchor nevertheless 

repeatedly criticized them very sharply. For example, on October 1, the anchor said “congratulations 



on the anniversary of the revolution. I‟d like to stress one more time that bad guys are gone”; “at 

weddings and at funerals, criminals from the UNM would sit next to you as if nothing had 

happened… the former government was a bloody government, they don‟t even feel the huge sin 

they committed against the nation and still, they have claims to come to the power, those rats…” At 

the same time, the anchor doesn‟t try to hide his friendliness towards the incumbent government. 

Addressing the government‟s presidential candidate, Giorgi Margvelashvili, in his programme of 

September 19 the anchor said: “generally you‟re a good guy and Bidzo (diminutive for Bidzina PM) 

has selected you. Many are critical; and there are many things that I don‟t like about you – but in 

general, you are better than all the others. You know what, Gio? (diminutive for the presidential 

candidate) You have too many commitments. You have to fulfill them, Gio, or public will eat you 

alive.” 

The anchor often uses phrases inappropriate for presenters, thus, insulting the audience as well as 

the concrete group of people. For example, “Your administration (the admin of Tbilisi State 

University) resembles the admin of the Zoo, they have the similar mentality -both of them are 

idiots” – September 16, “Spectrum.” “I‟m expressing my surprise once more. Everything that was 

published in the newspapers about this “office” (The Institute of Theatre and Cinema) shows that 

they were the gang of “Nationals” (UNM)… It really has some criminal edge to it” September 17, 

“Spectrum.” 

Anti-Turkish rhetoric was also observed on David Akubardia‟s part: “they are eating you alive 

„cause you are a Georgian businessman, don‟t allow you to do anything and at the same time, they 

give cart blanche to some Turks to build shops and similar things” September 20, “Spectrum”. The 

anchor had quite a negative attitude towards the ethnic Indians. “We should get rid of all these 

Indians…” October 4, “Spectrum.” 

The anchor of “The Hot Line” Alexandre Elisashvili stands out for his emotional evaluations of 

different issues. He never hides his position and sometimes uses phraseology inappropriate to the 

anchor: “Just tell me what is all the clowning about at Akhalaia‟s trial? That‟s some kind of a circus, 

but it sucks” October 10. 

One of his guests expressed his opinions on David Paichadze and Eka Kvesitadze: 

“One was obviously well-trained bullterrier, the other addressed the guests in such a dull, stupid 

voice…” September 18. 

The anchor didn‟t urge his guest to refrain from such expressions, on the contrary, Elisashvili stated 

that he had absolutely no feeling of solidarity towards those journalists. 

As to the programme “Elections 2013, no ethical violations were observed there. 

Conclusion 

Data from the second monitoring period reveals that most monitored media continue to provide a 

generally balanced coverage. However, unlike during the first period, the focus of monitored media 

has generally shifted from the government to political parties and candidates. To date, monitored 

media have not provided analytical and in-depth coverage that could help voters to better analyze 

and assess the qualities and programmes of electoral contestants. The Charter and MEMO 98 will 

continue to monitor the media coverage until the election day. The next report will evaluate the 



entire monitoring period and it will provide an overall assessment of the media coverage of the 2013 

elections. 

Methodology 

The Charter & MEMO 98 have sought to evaluate the mass media‟s performance in providing 

objective and balanced coverage of contestants and their platforms so the citizens of Georgia can 

make well-informed choices at the ballot box. The project‟s findings have been determined through 

a well-defined and rigorous methodology and are not intended to support any one candidate or 

political party, but the integrity of the media environment as a whole during the campaign season. 

On 2 September, the Charter commenced the monitoring of six TV channels (GPB, Rustavi 2, Imedi 

TV, Maestro TV, Kavkazia and Adjara TV).[4] 

The Charter uses methodology that has been developed by MEMO 98 which has carried out similar 

projects in  47 countries in the last 15 years. Given its comprehensive content-oriented approach, it 

is specially designed to provide in-depth feedback on pluralism and diversity in media reporting, 

including coverage of chosen subjects/themes. As such, the outcome of the monitoring is not a set of 

empty and superficial data, but a detailed analysis and evaluation of the current level of political 

diversity in media reporting, examined in the proper context, including concrete comparisons and 

analysis.[5] The Charter & MEMO 98 will issue one more preliminary reports and a comprehensive 

final report, including recommendations for potential improvements, in four weeks. 

 

 

 

[1]             For more information, see the OSCE/ODIHR report at: 

http://www.osce.org/odihr/elections/107052. 

[2]             The proportion of the coverage for presidential candidates is calculated out of the total 

time devoted to all of them. 

[3]             Direct time is when a candidate or other monitored subjects has an opportunity to speaks 

directly. 

[4]           The monitoring of TV channels focused on prime time (18.00 – 24.00). 

[5]           The media monitoring included quantitative analysis of the coverage focusing on the 

amount of time allocated to each “subject” and the tone of the coverage in which the relevant 

political subjects were portrayed – positive, neutral or negative. Qualitative analysis assesses the 

performance of media against specific principles/benchmarks, such as ethical or professional 

standards, that cannot be easily quantified. Monitors report about lies, distortions, unbalanced 

coverage, unfairness, inaccuracy, bias and anything else that is important to presenting the quality of 

reporting. These data are reported separately and integrated in the comments and conclusions of the 

narrative reports. 

 

http://qartia.org.ge/?page_id=2067#_ftn5

